16A of 32A?

16A of 32A?

Of je een 16A of 32A kabel neemt selecteer je best aan de hand van deze 4 parameters:

  • Netaansluiting
  • Wagen
  • Laadpaal
  • Publiek gebruik

Een netaansluiting is steeds beperkt in stroomsterkte. Indien je de stroomsterkte wenst te verzwaren, kan dit met behulp van de netbeheerder. (In een latere blog leggen we uit hoe je deze verzwaring van je netaansluiting voorbereidt.) Hou er rekening mee dat de meeste laadpalen ondertussen dynamisch kunnen laden waarbij er rekening wordt gehouden met het beschikbare vermogen. Op deze manier hoef je niet perse een uitbreiding te vragen van je netaansluiting. 

De meeste wagens hebben een laadvermogen van 16A-32A. Bij een wagen die enkel mono-fasige kan laden is er maar 1 maximale stroomsterkte waarmee de wagen kan laden. Namelijk de maximale stroomsterkte bij een mono-fasige laadsessie. Bij een wagen die zowel mono- als 3-fasig kan laden zijn er echter 2 maximale stroomsterktes waarmee de wagen kan laden. Namelijk een maximale stroomsterkte bij een mono-fasige laadsessie en een maximale stroomsterkte bij een 3-fasige laadsessie. Een full EV met een 3-fasig laadvermogen heeft meestal een maximale stroomsterkte van 16A bij een 3-fasige laadsessie en 32A bij een mono-fasige laadsessie. Bekijk hier aan welk vermogen uw wagen mono- en 3-fasig laadt.

    Laadpalen kunnen beperkt zijn tot 16A of 32A. Deze geven, in tegenstelling tot de wagen, mono- en 3-fasig steeds dezelfde stroomsterkte. Om deze reden is het bij een mono-fasige aansluiting voor een wagen met een 3-fasig laadvermogen meestal aangeraden om te kiezen voor de 32A variant. Gezien de laadpaal enkel mono-fasig zal aangesloten kunnen worden. Kan deze enkel een mono-fasige laadsessie starten en dient er rekening gehouden te worden met de maximale stroomsterkte van de wagen bij een mono-fasige laadsessie. Wat bij de meeste full EV op 32A ligt. (16A bij 3-fasige laadsessies).

    Voor de stroomsterkte van de kabel maakt u best de keuze om voor de laagste stroomsterkte tussen het laadvermogen van de wagen en deze van jouw laadpaal te kiezen. Indien je thuis enkel 3-fasig laadt, heeft het natuurlijk geen zin om met de stroomsterkte van een mono-fasige laadsessie rekening te houden. In dit geval kun je enkel de stroomsterkte van de wagen bij een 3-fasige laadsessie in rekening nemen. Dit gezien publieke laadpalen meestal 3-fasig geïnstalleerd worden en er daarbij geen verschil optreedt met de thuislaadsessie. Echter wanneer u thuis enkel mono-fase kan laden omwille van een beperking door netaansluiting of laadpaal, maar u beschikt wel over een elektrische wagen welke 3-fase kan laden, dan dient u rekening te houden met de stroomsterkte bij een mono-fasige laadsessie.

     Gebruik hier onze handige tool om de de juiste laadkabel te selecteren.

    Terug naar blog