Welk type laadkabel heb ik nodig?

Bij het kiezen van een laadkabel dien je rekening te houden met 2 factoren:

  • Type stekker
  • Laagste vermogen tussen netaansluiting, wagen & laadpaal.
Type stekker:

voor AC laden zijn er 2 standaarden gedefinieerd. De type 2 stekker, ook wel gekend als de Europese stekker en de type 1 stekker, ook gekend als de Japanse stekker.

Zoals de triviale naam reeds doet vermoeden, wordt de type 2 stekker gezien als de Europese standaard voor AC laden. Vrijwel elke elektrische plug-in wagen en laadpaal in Europa is voorzien van een type 2 stekker.

(zie hier ons assortiment type 2 laadkabels)

(lees onze blog over de verschillende type stekkers)

Laagste vermogen

Het vermogen waarmee je jouw wagen oplaadt is steeds afhankelijk van het laagste vermogen tussen netaansluiting, wagen, laadpaal & laadkabel.

Een netaansluiting kan mono- of 3-fasig zijn en is telkens beperkt in stroomsterkte. Indien je van mono- naar 3-fasig wenst over te schakelen of een grotere stroomsterkte wenst, kan dit met behulp van de netbeheerder. (In een latere blog leggen we uit hoe je deze verzwaring van je netaansluiting voorbereidt.)

Sommige wagens kunnen enkel mono-fasig laden (de meeste plugin-hybrides), andere elektrische wagens kunnen zowel mono- als 3-fasig opladen. Bekijk hier aan welk vermogen uw wagen mono- en 3-fasig laadt.

Aan de hand van de netaansluiting en het laadvermogen van je wagen kan je jouw laadpaal selecteren. Let op, een toekomstige keuze van netaansluiting of wagen kan ook bepalend zijn voor de keuze van de laadpaal.

Als laatste kan je de kabel selecteren. Vergeet niet dat je jouw kabel ook zal gebruiken aan publieke laadpunten. Deze zijn meestal 3-fasig aangesloten. Deze publieke laadpaal dien je, naast je thuislaadpaal, in rekening te nemen voor de keuze van laadkabel. Net als bij de laadpaal kan een toekomstige keuze van netaansluiting of wagen, bepalend zijn voor de keuze van de laadkabel. 

Gebruik hier onze handige tool om de de juiste laadkabel te selecteren.

Terug naar blog